۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۹۳۸۳۸
آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

نادیده گرفتن دستاوردهای حوزه بی انصافی است| حوزه خاستگاه انقلاب است

نادیده گرفتن دستاوردهای حوزه بی انصافی است| حوزه خاستگاه انقلاب است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی حوزه علمیه قم را خاستگاه انقلاب اسلامی دانست و نادیده گرفتن دستاوردهای متعدد روحانیت در عرصه های مختلف را ناسپاسی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تاکید بر لزوم تبیین خدمات و دستاوردهای حوزه به جامعه، خاطرنشان کرد: ما باید به هر شکل ممکن خدمات حوزه و روحانیت را تبیین کنیم تا مغرضان و بد اندیشان حرف های دیگری نزنند؛ بیان کردن خدمات حوزه ریاکاری نیست.

وی با بیان این که یکی از محرومیت ها و مظلومیت های حوزه این است که خبر رسانی کامل و درستی ندارد، گفت: قبل از انقلاب یک طلبه خواهر نداشتیم اما بعد از انقلاب اسلامی چه افزایش کمی و کیفی بوجود آمده، الان تعداد طلاب خواهر ما به 62 هزار نفر  رسیده است و پنجاه هزار نفر نیز فارغ التحصیل شده اند.

این مرجع تقلید افزود: تعداد اساتید مدارس علمیه خواهران 7300 نفر و تعداد رشته ها 180 رشته و شاخه است؛ در کنار مدارس علمیه خواهران، جامعه الزهرا نیز 16 هزار نفر طلبه خواهر دارد، اینها خدمت نیست؛ اینها تنها مربوط به حوزه خواهران است؛ حوزه های علمیه برادر که بماند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نادیده گرفتن این همه دستاورد و خدمت را بی انصافی دانست و تصریح کرد: حوزه های علمیه و روحانیت هر آدم با ایمان و مقید به اسلام تربیت کنند در حقیقت یک فرد انقلابی و علاقه مند به کشور تربیت کرده اند و محال است چنین فردی به کشور خیانت کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: منفی بافان توجه کنند و ببینند حوزه چه کرده است، این همه دستاورد با این حجم از خدمات را نباید نادیده گرفت.

روزی به نام حوزه نامگذاری شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار نامگذاری روزی به نام حوزه در تقویم رسمی کشور شد و گفت: هر یک از اقشار و اصناف در سال روزی و هفته ای دارند، چرا حوزه نباید چنین روز و هفته ای داشته باشد تا بتوانند خدمات و دستاوردهای فراوان و متعدد خود را معرفی کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تحصیل هزاران نفر از طلاب از صد کشور خارجی در حوزه علمیه قم نیز خدمت و دستاورد دیگری است که نباید از نظر دور داشت؛ حوزه این همه خدمت کرده و می کند، با این وجود عده ای چشم می بندند و درباره حوزه حرف های نادرستی می زنند.

وی اضافه کرد: ما نمی گوییم حوزه نقص ندارد، هر تشکیلاتی کاستی هایی دارد، اما این که چشم خود را روی هم بگذارند و تنها کاستی ها را ببینید، این درست نیست.

این مرجع تقلید خطاب به مسؤولان رسانه ملی، اظهار داشت: صدا و سیما بداند انقلاب اسلامی از حوزه علمیه قم برخاسته است و باید خدمات و دستاوردهای حوزه را منعکس کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بودجه های حوزه های علمیه، اظهار داشت: آنچه از دولت جهت ساخت و ساز داده می شود در مقابل آنچه مرجعیت با وجوهات شرعیه و خیرین برای حوزه و روحانیت هزینه می کنند بسیار ناچیز است، امیدواریم روزی برسد که حوزه عملا خود کفا شود.

این مرجع تقلید همچنین در ابتدا با استناد به حدیثی از حضرت رسول الله(ص) به تبیین مذمت ریاکاری از منظر آموزه های دینی پرداخت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ریا عمل را از محتوا تهی می کند، تصریح کرد: اسلام با مساله ریاکاری مبارزه شدید کرده و این مساله را شاخه ای از شرک و کفر می داند.

این مرجع تقلید با بیان این که ریاکاران عملا منکر توحید افعالی هستند، گفت: در قیامت به ریاکاران خطاب «یا مشرک» می شود؛ نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر ریاکاری در جامعه رایج شود همه چیز تو خالی می شود.

وی افزود: یکی از شاخه های ریاکاری که در این ایام گرفتاری آن زیاد است، مساله عوامفریبی است، شعارهای داغ بدهند، در باغ های سبز نشان دهند، مردم را سرگرم کنند و آرا را جلب کنند، این از آفاتی است که دموکراسی غربی سر ما می آورد؛ پناه بر خدا اگر ریاکاری در جامعه توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اهل علم نیز باید در این خصوص مراقبت کنند تا ریاکاری در زندگی فردی و اجتماعی شان نباشد و درس و بحث و تبلیغ شان برای خدا و با قصد قربت باشد./924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات